Przedszkole Lingwistyczne nr 2
w Łodzi

Metoda Marii Montessori

Jakie korzyści zapewnia dzieciom edukacja metodą Montessori?

Czas spędzony w placówce Montessori umożliwia i ułatwia dzieciom zdobywanie szeregu praktycznych oraz społecznych umiejętności. Nasi podopieczni budują silne poczucie własnej wartości, stają się niezależni i zyskują przekonanie, że są zdolni do uczenia się nowych rzeczy, rozwijania talentów i przezwyciężania problemów. Uczą się zachowań pozbawionych przemocy oraz pokojowego rozwiązywania konfliktów. Nabywają zdolności przywódcze, ale także dowiadują się, jak funkcjonować w zespole.

Przygotowane otoczenie

W pedagogice Montessori to miejsce, w którym dziecko może zaangażować ręce, umysł, zmysły, gdzie wszystko jest w zasięgu jego ręki i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Regały i półki są ustawione w taki sposób, aby dzieci mogły swobodnie do nich sięgnąć. Nauka opiera się na specjalnie opracowanych pomocach edukacyjno - rozwojowych, uporządkowanych tematycznie. Dziecko samo wybiera z czym chce w danej chwili pracować i ile czasu temu poświęci. Nauczyciel nie ingeruje w jego pracę, nie poucza go i nie przeszkadza. Obserwuje dziecko i stara się podążać za nim, podsuwając mu kolejne pomysły na działanie. Pracę w znaczeniu pedagogiki Montessori należy rozumieć jako taką aktywność dziecka, która ma charakter rozwojowy, poznawczy, kształcący i prowadzi do osiągnięcia konkretnego celu. Praca montessoriańska angażuje ręce, umysł i zmysły. W ten sposób dziecko rozwija swoją wyobraźnię, zbiera potrzebne doświadczenia. Abstrakcyjne pojęcia stają się jaśniejsze, a zdobywanie wiedzy staje się radością.

Pomoce Montessori

To różnego rodzaju przedmioty inspirujące dzieci do twórczego działania. Cechuje je prostota, estetyka i przemyślana konstrukcja. Każda pomoc zbudowana jest według zasady stopniowania trudności i zawiera możliwość samodzielnej kontroli dokonywanej przez dziecko. Te specyficzne cechy dydaktycznych materiałów Montessori umożliwiają dziecku samodzielne działanie. Cały materiał jest ze sobą logicznie powiązany, stanowi integralną całość. Każda grupa pomocy jest podstawą do następnych bardziej skomplikowanych i abstrakcyjnych działań. Zdobytą wiedzę dziecko potrafi wykorzystać w praktyce, np. ćwicząc z materiałem kształcącym wrażliwość na barwy przenosi umiejętność rozróżniania kolorów na swoje działania w otoczeniu.

Co wyróżnia pedagogikę Montessori

Zasada wolnego wyboru pracy

W warunkach „przygotowanego otoczenia" dziecko może wybrać:
•    przedmiot - materiał rozwojowy, dydaktyczny,
•    miejsce (ma swobodę poruszania się),
•    tempo i czas uczenia się - działania (ma swobodę dysponowania czasem)
•    formę aktywności: indywidualną, partnerską czy grupową.

Zasada porządku

Dzięki zasadzie porządku dzieci uczą się, że każdy przedmiot ma swoje stałe miejsce, a po skończonych zajęciach należy zadbać o odłożenie z powrotem używanych przedmiotów. Zamiłowanie do ładu i harmonii porządkuje myśli i uczucia dziecka.

Zasada ograniczenia 

Określony materiał edukacyjny występuje w jednym egzemplarzu. Stwarza to okazję do rozwijania umiejętności czekania, cierpliwości. To dobra lekcja dla formowania charakteru. Dzieci poznają społeczne granice dla swojego działania.
Uczą się też zachowania reguł społecznych:
•    nie rań innych (ani słowem ani czynem)
•    nie niszcz – szanuj przedmioty w twoim otoczeniu
•    nie przeszkadzaj - szanuj pracę swoją i innych
•    szanuj prawa innych osób